Vår framgångsfaktor är att erbjuda en välplanerad verksamhet och träningsstimulerande atmosfär där juniorerna känner sig sedda och har spelet som passion. Med inbjudande träning eftersträvar vi till att vara det självklara valet för traktens juniora golfare, med en trygg och inkluderande plattform för utveckling och möjligheter till att förkovra sig långt vidare inom golfen.

Varbergs GK - en attraktiv juniorverksamhet

Vi erbjuder en attraktiv juniorverksamhet där glädje, gemenskap och kamratskap prioriteras. Vår framgångsfaktor är att erbjuda en välplanerad verksamhet och träningsstimulerande atmosfär där juniorerna känner sig sedda och har spelet som passion.

Med inbjudande träning, spel och tävlingsaktiviteter kommer vi nå våra mål. Vi vill vara det självklara valet för traktens juniora golfare med en trygg och inkluderande plattform för utveckling och möjligheter till att förkovra sig långt vidare inom golfen.

Träningsgrupper

Värdegrund för vår verksamhet

Vår värdegrund beskriver hur spelare och ledare bemöter varandra och agerar mot varandra på träning och tävling. För Juniorkommitténs verksamhet har vi valt samma värdegrund som Svenska Golfförbundet, men med några tillägg.

Aktiviteter och inriktning ska genomsyras av:

✔️Glädje: vår verksamhet ska präglas av glädje för golfen – under träning, tävling och i övrig verksamhet på klubben.

✔️Hälsa: golfen utvecklar spelarens fysik, motorik, mentala kapacitet etc.

✔️Säkerhet i samband med spel är också en del av detta.

✔️Ansvar: verksamheten är komplex och kräver att alla tar ansvar. På spelarnivå innebär det ansvar för sitt spel, träning och tävlande. Det innebär också att som tränare, coach eller förälder tar man ansvar för att stötta verksamheten. ü

✔️Ärlighet: är en av golfens grundpelare. Det innebär också att vi är ärliga i samarbetet på och kring träningarna, och i arbetet med klubbverksamheten.

Juniorkommitteen

John Bengtsson

Juniortränare på Varbergs GK

Jag är dryga 27 år och kommer från Falkenberg. Mitt golfintresse började när jag var 14 år och började spela och tävla för Vinbergs GK. Tävlingsverksamheten slutade jag med när jag började på Varbergs GK 2018

Jag har satsat hårt på min golf och mellan åren 2013-14 var mina bästa år då jag hade spelat bra på både hög junior nivå och näst högsta proffs nivån i Sverige. Har därefter utbildat mig till PGA Pro och gått tränarutbildningar i olika steg.

Tidigare erfarenheter är junior tränare på Vinberg under tre säsonger och lite juniortränare på Falkenberg under en säsong. Andra erfarenheter är privat lektioner, grupplektioner och lite rena nybörjare i alla åldrar.
Som sagt så kommer min huvudsakliga del vara juniorträningen.

Så för det juniorer som vistas mycket på klubben så kommer jag och vara där på plats och prata och ge råd till de som vill. Jag kommer även att jobba i shopen och träffa både juniorer, föräldrar och far och morföräldrar mycket mer kontinuerligt.

Detta gör också att träningarna kommer se lite annorlunda ut, eftersom jag är på klubben på helgerna så kan vissa grupper ha sin träning då vilket gör att golfträningen inte krockar med andra sporter som juniorerna kanske vill utöva.

Kort och gott så ökar tillgängligheten till en tränare för juniorerna kolossalt, så det finns mer tid att bygga bra relationer mellan elev och tränare som förhoppningsvis leder till en roligare upplevelse både nu och i framtiden.