Östra banan

Varbergs Golfklubb bildades redan 1950, men det skulle dröja ända till 1976 innan klubben hade en golfbana.  Östra Banan i Torstorp invigdes den 10 juli 1976 av prins Bertil, som i sitt släptåg hade flera prominenta personer som deltog i invigningen.

Banan ligger på herrgården Torstorps ägor. Banexperten Nils Sköld, som ritat banan, gav området de amplaste lovord. Den 16 oktober 1974 tog dåvarande landshövdingen i Halland, Yngve Holmberg det första spadtaget, och han tog i så hårt att skaftet gick av. Ett imponerande klubbhus uppfördes i september 1975, men sedan dess har byggnaden genomgått stora förändringar och utrymmena har omdisponerats till det bättre.

Västra banan

Västra Banan stod klar 1992. Säg den klubb som har två banor att erbjuda sina spelare och dessutom av helt olika karaktärer.
Östra banan är en skogsbana medan Västra banan är en seasidebana. Den senare har blivit särskilt omtyckt av greenfeespelarna, vilket framgår av besöksfrekvensen.

År 2005 var antalet gästspelare på Västra banan drygt 8000 medan Östra banan hade över 6000.

Den 13 juni 1992 förrättade dåvarande ordföranden i Svenska Golfförbundet Ulf Laurin invigningen och därmed kunde Varbergs golfklubb stoltsera med två banor med cirka en mil emellan banorna.